نیلوفر مصری از عکاسی تبلیغاتی میگوید

نیلوفر مصری از عکاسی تبلیغاتی میگوید

تاریخ انتشار : 1396/11/27
نیلوفر مصری هستم.متولد ۶۳ از کرمان کارشناس ارشد گرافیک و علاقه مند به عکاسی در این مقاله تجربه ای
که در عکاسی تبلیغاتی داشته ام را بیان میکنم.
مقدمه
عکاسی، هنری همراه با خلاقیت است که این روز‌ها طرفداران بسیاری دارد. در قدیم، زمانی که عکاسی
در مراحل ابتدایی خود بود، بین مردم به عنوان یک سرگرمی‌شناخته می‌شد. مردمی‌که دوربین داشتند
از آن در مناسبت‌های خاص استفاده می‌کردند. اما در طی سال‌ها عکاسی نه تنها به عنوان یک هنر، بلکه
به عنوان یک شغل هم مطرح شد.

بی شک عکاسی در جامعه ی امروز ایران، چه در هیأت رسانه ی قدرتمند اجتماعی که هم سو با تغییرات
فرهنگی و پیشرفت‌های ابزاری قوام می یابد؛ چه در قالب شاخه ای از هنرهای تجسمی‌تصویری، یا به
سان ابزار بیانِ فردی و دل مشغولیِ جدید آحاد مردم به شکل گسترده ای در سطوح مختلف کاربردی،
آموزشی و هنریِ جامعه ایرانی نهادینه شده است.

مخاطبان موفق شوند، در اذهان آنان باقی بمانند و در دستیابی به اهداف تبلیغ مؤثر واقع شوند.
انواع عکاسی
عکاسی شاخه‌های متعددی همچون پرتره، معماری، خبری، تبلیغاتی، مستند، طبیعت و… را دارد، اما در این
شاخه از عکاسى، عکس‌هایى براى تبلیغ، رونق دادن به فروش، ارائه خدمات و آگاه کردن مردم گرفته مى‌شود.
در عکاسی تبلیغاتی همواره تلاش بر آن است که مخاطب استنباطی را بکند که عکاس در نظر دارد و هر چقدر
که عکس بتواند ذهن مخاطب را در فضای از پیش تعیین شده بیشتر حرکت دهد موفق تر عمل کرده است و
واضح است که کنترل دقیق ذهن مخاطبین کاری بسیار مشکل است.

یکی از مهمترین نکات در عکاسی تبلیغاتی کمک به عرضه محصولات تولیدی کشور است. عکاسی تبلیغاتی مثل
تمام شاخه‌های دیگر عکاسی در  حیطه این هنر است ولی در عکاسی تبلیغاتی اغراق بیشتری صورت می‌پذیرد.

حجم و کیفیت عکس تبلیغاتی رابطه مستقیم با توسعه اقتصادی و صنعتی هر کشور دارد و هر چه کشورمان
از رشد اقتصادی خوبی برخوردار شود به تبع آن عکاسی تبلیغاتی رو به رشدی دارا می‌شویم
عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی ضمن اینکه تمام خصوصیات یک عکس صنعتی را باید در خود داشته باشد، به مؤلفه‌های
دیگری نیز نیازمند است. هدف عکاسی تبلیغاتی تنها معرفی کالا نیست بلکه تشویق و ترغیب مشتری به
خرید و استفاده از پروداکت می‌باشد. به بیان ساده تر عکاسی تبلیغاتی می‌بایستی بیننده را به خرید
کالا ترغیب کند مانند یک تیزر تبلیغاتی اما با راه و روشی متفاوت.

در این شاخه از عکاسی، عکاسان  معمولا سعی می‌کنند تا ضمن  تأکید بر جنبه‌های مثبت کالا و یا حتی
مهمترین جنبه کاربردی کالا و با در نظر گرفتن طیف مخاطب، اقدام به تهیه عکسی بنماید تا بتواند به
طور بسیار مختصر و مفید و جذاب کالا را در دید بیننده به یک نیاز تبدیل نماید و این بوجود آوردن
نیاز در مخاطب آن هم تنها بایک عکس نیازمند تجربه بالا ودانستن علوم مختلفی چون روانشناسی،
گرافیک، جامعه شناسی و… می‌باشد. به همین دلیل است که اکثر عکاسان تبلیغاتی معروف دنیا در
حقیقت یک تیم تبلیغاتی هستند.

تبلیغات از طرق مختلفی انجام می شود. مانند فیلم، درج در روزنامه‌ها، چاپ بروشور، چاپ بنر و …
اما یکی از عرصه‌های تبلیغات، عکاسی است که زمینه‌های مختلفی از آن سرچشمه می گیرد. به عنوان مثال
بروشوری موثر است که در آن عکس‌های زیبا و بهتری وجود داشته باشد. یک تبلیغ در روزنامه زمانی جذاب
خواهد بود که عکس برازنده ای از محصول خاص چاپ شده باشد. پس با این اوصاف عکاسی عامل مهمی
در تبلیغات است.

مولفه‌های عکاسی تبلیغاتی
زمانی که ما فن و هنر عکاسی را با یکدیگر برای معرفی محصولی خاص به کار می بریم، به این زمینه،
عکاسی تبیلغاتی می گویند.

عکاسی تبلیغاتی ضمن اینکه تمام خصوصیات یک عکس صنعتی را باید در خود داشته باشد به مؤلفه‌های
مهم دیگری نیز نیازمند است، هدف عکاسی تبلیغاتی تنها معرفی کالا نیست بلکه تشویق و ترغیب مشتری
به خرید و استفاده از محصول می‌باشد، به بیان ساده تر عکاسی تبلیغاتی می‌بایستی بیننده را به خرید
کالا ترغیب کند، مانند یک تیزر تبلیغاتی اما با راه و روشی متفاوت.

در این شاخه از عکاسی عکاسان معمولا سعی می‌کنند تا ضمن تاکید بر جنبه‌های مثبت کالا و یا حتی
مهمترین جنبه کاربردی کالا و با در نظر گرفتن طیف مخاطب اقدام به تهیه عکسی بنماید تا بتواند بطور
بسیار مختصر و مفید و جذاب کالا را در دید بیننده به یک نیاز تبدیل نماید و این بوجود آوردن نیاز در
مخاطب آن هم تنها با یک عکس نیازمند تجربه بالا و دانستن علوم مختلفی چون روانشناسی، گرافیک،
جامعه شناسی و … می‌باشد، به همین دلیل است که اکثر عکاسان
تبلیغاتی معروف دنیا در حقیقت یک تیم تبلیغاتی هستند.

نتیجه
به طور کلی باید گفت هنر عکاسی یکی از محصولات جوامع مدرن و صنعتی است. یعنی بنابر اقتضائات و
شرایط گوناگون علمی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و … که در جوامع صنعتی شکل و رونق گرفته و بر حسب
تغییر و تحولات علمی‌و تکنولوژیکی و اقتصادی و تجاری آن جوامع تحول و تکامل یافته است و نیز بنابر
همین شرایط گوناگون بوده است که هم زمان با رشد و تکامل، ابعاد و اشکال و گرایشات متنوع و متعددی
نیز یافته است: عکاسی ورزشی، عکاسی خبری، عکاسی صنعتی، عکاسی پزشکی ، … و عکاسی تبلیغاتی
منبع:فتوبست